5 dagers fødselsforberedende utfordring Bli med

❄️ Timeplan live timer vinteren 2021 ❄️

Sirkel for barselkvinner

En litt annerledes barselgruppe enn den du fikk på helsestasjonen.

Vi har en felles intensjon om å støtte og nære hverandre mens vi deler utfordringer og gleder i det nye livet som mamma.

Temaene vi snakker om varierer fra gang til gang avhengig av de som er med. Noen eksempler på det vi har snakket om i høst:

  • hva underlivsprolaps er og hvordan det kjennes ut
  • hvordan det å dusje er en nødvendighet og ikke alenetid 
  • forventninger vi har til hva slags trening kroppen er klar for
  • hvordan du masserer magen din og hva det er godt for
  • massasje av diafragma
  • kaos og kontroll – hvordan stå i det når ingenting går som planlagt

Barselyoga

Dette er en yogatime spesielt for deg som har født det siste året. 

Du bestemmer deg for å la alt rot fare og vender fokus innover. Dype pust. Skuldrene senker seg. Fokuset ditt går til pusten, bekkenet og underlivet. Koble deg på igjen denne delen av kroppen. Nære helbredelsen som skjer her etter fødsel. Strekke kroppen og kjenne hvor godt det gjør for ømme muskler. Kjenne hvordan det er å puste og bevege kroppen nå som babyen er på utsiden. Enkle, rolige øvelser – som styrker og nærer fra innsiden.

På slutten av timen er det alltid dyp hvile.

Noen ganger klaffer det bra med soving, andre ganger kanskje babyen krever din oppmerksomhet underveis.

Du får opptak i etterkant og kan gjøre timen igjen de neste 7 dagene.

Hypnoyoga for fødsel

Dette er en yogatime spesielt for deg som er gravid og nysgjerrig på hvordan hypnose kan gjøre graviditet og fødsel til en enda bedre opplevelse.

På timene guides du gjennom nærende bevegelser og pust. Har du vært på yoga før vil du kjenne igjen noen av øvelsene. Er du ny vil du få god guiding og det vil være lett for deg å følge med. Det som er annerledes på denne timen er fokuset og at vi avslutter med en guidet hypnose.

Dette sier de som har vært med på timene før deg:

  • Jeg sover alltid så godt natta etter denne timen. Vanligvis er jeg oppe flere ganger, men når jeg har gjort hypnoyoga sover jeg som en stein
  • Før timen hadde jeg en sterk uro for fødselen. Etter hypnosen vi gjorde i dag kjenner jeg at den uroen slapp helt (og den kom heller ikke tilbake igjen før fødselen heller)
  • Utrolig deilig, jeg kjente ingenting til kvalmen og det var befriende

Hypnose er en teknikk for smertelindring som blir mer og mer populær i Norge og verden.

Om det er noe du ønsker å bruke i din fødsel anbefaler vi at du blir med på disse timene gjennom svangerskapet for å øve jevnlig. Jo oftere du øver, jo lettere er det å bruke det i forbindelse med fødsel.

Fødselsforberedelse med Doula

Disse timene er en viktig del av den indre forberedelsen til å fødes som mor. Vi er innom tema relatert til graviditet, fødsel og barseltiden.

På disse timene får du en oppgave eller øvelse som er relatert til graviditet, fødsel, barseltiden eller hva det vil si å være mor i dagens samfunn.

Du får tid til å reflektere over ting du garantert aldri hadde kommet på å tenke over på denne måten. Og jeg hjelper deg nå noen lag av bevisstheten din som du ikke når så lett ellers.

En del er også å dele med de andre og at vi sammen snakker om de tingene du har oppdaget eller lurer på. De som har vært med før deg sier at det å høre andre snakke om temaene gir ekstremt mye på sin egen reise som gravid.

Vi er alle her med det mål om å bli bedre kjent med oss selv og hvilke sannheter vi har med oss om fødsel og moderskap. Slik at vi kan ta bevisste, informerte valg om hva vi ønsker for vår fødsel, barseltid og vårt familieliv.

Gravidyoga

En rolig yogatime med fokus på å støtte kroppen i svangerskap og fødsel. For alle gravide – også deg som er helt ny til yoga og deg som har utfordringer med bekkenet.

Et pusterom i hverdagen hvor det er du og babyen din som står i fokus. Hvor du får rom til å være med andre gravide, forberede deg til fødsel og din nye hverdag som mamma til barnet i magen ♥

Gravidyoga kan hjelpe deg:

  • å redusere stress i kroppen
  • redusere vanlige psykiske plager i svangerskapet som angst og depresjon
  • motvirke fysiske plager som halsbrann, hovenhet og forstoppelse
  • bli bedre kjent med den gravide kroppen og endringer i dine behov
  • forberede deg fysisk, psykisk og følelsesmessig til fødsel
  • finne dyp hvile og falle i søvn
  • skape kontakt med barnet i magen gjennom meditasjon og visualisering

Alle timer har:

  • dyp avspenning
  • pusteteknikker (pranayama) som er nyttige for fødsel
  • bevegelser (asana) for å skape styrke og bevegelighet i bekken
  • fellesskap med andre gravide

Innholdet i timen varierer fra gang til gang og avhenger av behovene til de som er med live. Vi pleier å avslutte med litt skravling om noe relatert til graviditet og fødsel, avhengig av spørsmål som kommer opp.

Måneyoga

Måneyoga er en time hvor vi utforsker de ulike fasene av månesyklusen og linker de til andre sykluser vi har i livet vårt som mennesker og kvinner.

Vi kvinner har en syklus som går på mellom 24 og 35 dager. I ulike deler av syklusen vår er det ulike følelser og opplevelser som kommer frem. For eksempel de siste dagene før menstruasjon hvor mange synes partneren sin er helt håpløs. Og dagene rundt eggløsning hvor det kan være stikk motsatt.

Månen har også et potensiale til å påvirke oss. I perioder hvor vi ikke har menstruasjon som når vi er gravid, har en baby eller er i menopause har månen enda større potensiale for innflytelse.

I disse timene med måneyoga blir vi å utforske nærmere hvordan syklusene påvirker oss. Menstruasjonssyklus, månens syklus, årstidendes syklus og livets syklus i det vi reiser gjennom fertil alder, graviditeter, overgangsalder og menopause.

Måneyoga passer for alle kvinner.

Hei, Ingeborg her!

det er meg du møter live

Med 10 års erfaring som yogalærer og mer enn 600 på kurs er jeg her for å hjelpe deg stresse ned og finne tilbake til kjernen i deg selv.

Som kjæreste, mamma og bedriftseier vet jeg hvor travel hverdagen kan være! Det er grunnen til at jeg lagde dette fellesskapet slik at vi mektige kvinner kan gjøre yoga der vi er, når det passer oss.

Da jeg ble mamma til min førstefødte ble jeg kastet ut på dypt vann. Veien tilbake ble en søken etter svar. Noen av svarene fantes utenfor meg, de aller fleste dypt inne.

Gjennom fellesskapet på live timer får du anledningen til å vende fokuset innover. Utforske de sidene du har holdt skjult så lenge. Utfordre bildet ditt av hvem du burde være. Og gi deg selv friheten til å være den du er (ikke den du tror andre forventer du skal være).

Hjertelig velkommen inn i sirkelen vår <3 Ingeborg